Hodepynt

onsdag 25. januar 2012

Valgfri oppgaver 12-13 januar

Denne uken på Torsdag og fredag kunne vi jobbe med hva man ville, vi skulle trene oss på forskjellige ting vi synes selv vi trenger trening i. Jeg valgte å øve meg på både formal dekorasjon og bukett. Sist vi hadde om formal dekorasjon var jeg syk så det var en god måte å få øvd meg på det.


Den føste jeg laget var en dekorasjon, i formal stil. eg startet med å sette tre araberstjerner i en god lengde, og videre bygget jeg på med to nelliker i forskjellig høyde slik det ble variasjon i håyden. Jeg hadde i to flexi gress som laget tykk-tyn kontrast. For å lage en domminans i dekorasjonen tog jeg å brakk et typhagress i to og festet med to nåler i hver sin ende slik det hang på plass. Dette gjorde at det ble en kontrast i linjer.


Helt nederst hadde jeg klippet opp typha gress som skulle gjemme oasisen slik det så mye finere ut, og jeg hadde tre galax blad som jeg hadde rullet og et som sto litt ut fra dekorasjonen for å skape kontraster i form. På den ene stilken hang jeg en perle som gjorde at jeg trakk den lime fargen fra araberstjernen ned. Farge kontrastene var for det meste mørk - lys som den lyse rosa fargen med de mørke stilkene på blomstene og bladene.

Materialene jeg har brukt: 
- galax blad
-typha
- nellik
- flexi gress
- araberstjerne 
- perle 


Begge sider av buketten. 


På den formale buketten ville jeg prøve meg på noe nytt, en å lage en bukett som sto rett opp. Denne gang ville jeg prøve meg på å lage en vifte formed bukett. Det vil si at jeg startet med å tre 7 nelliker på en pinne jeg hadde funnet (kan også bruke ståltrå). Jeg kunne ha viften helt ben oppe eller så kunne jeg velge å få den litt mer bueformet. Da tar man bare å trekker stilkene på de ytterste blomstene litt mer men ikke for mye da blir det ikke fin helhet. Jeg valgte ha litt nøytrale farger som hvitt og grønt men for å friske opp buketten tok jeg en rød pinne og tredde rett gjennom buketten. Det gjorde også at det ble kontrast i linjer og i farge. Typha bladet som er flettet inn i stilkene gjør at det også blir kontrast i linje i forhold til stilkene på blomstene som er bene. helt til slutt for å gjenta en rud form som er kontrast med de frale baldene tok jeg en rund perle og tredde på pinnen. 


Jeg hadde også to galax blad som jeg hadde krøllet og pytett inn i buketten på andre siden slik det ble fint fra begge sider. dette gjorde det også ble spennende i form. 

Materialene jeg har brukt: 
- galax blad
- nellik
-perle
- pinner
- typha


Etter jeg var ferdig med å lage disse holder jeg på med et hjerte eg limer sammen av små biter av greiner. dette er teknikk arbeid som jeg holder på med når jeg har gjort det jeg skal. 
Satser på å bli ferdig snart slik jeg kan legge ud bilder av ferdig arbeid. 


Rebekka

1 kommentar: