Hodepynt

tirsdag 22. november 2011

Kranser + dekorasjoner til oppdrag

På torsdag og fredag laget vi kranser av edelgran. Kransene er halmringer som vi dekorerer med gran, den skal legges tett i tett mot klokka. Da jeg hadde laget opp to stk.  puntet jeg dem med forskjellige materialer jeg ville ha på den. Kransene skulle vi selge på skolen, vi laget både dørkrans og advetskrans.


Hele prosessen startet med at jeg måtte klippe opp store greiner med gran, slik det lå klart til jeg skal bruke det. 


Jeg la på gran rund og rund oppå det snyúrret jeg ståltråd noen ganger slik det holdt seg på plass. 


To kranser runde og klar for å bli pyntet. Alle i klassen skulle lage 2 hver max, du kunne lage mer om du fikk ti til det. 



Den første jeg pyntet laget jeg som en adventskrans, da pyttet jeg tre lys beholder inn der jeg selv ville plasere dem. Da valgte jeg og sette dem på rad i en halvsirkel og dekorere med annet på andre siden. Jeg brukte kongler som jeg limet fast og noen isepor/glitter stjerner som jeg også måtte lime fast for at dem skulle stå der de skulle. Lys til kransen hadde det ikke blitt kjøpt inn så det skulle vi få til en dag i neste uke men vi skulle også ha lys som kunne være med. 


Den andre kransen laget eg slik den kunne henge på dør. Da laget jeg den litt mer natur aktig som å bruke tørket sitron og kastanjer. Det passe godt til og være ute. Jeg tok tre sitroner på den nederste siden der jeg dekorerte med mye av kastanjene slik den ble den mest fyldige siden og gjentok med en sitron og noen kastanjer på topppen rett over. Det skaper en finere helhet og er bedre se på en om du ikke hadde gjort noe med den andre siden. 


Kompetansemål: vurdere og grunngi ulike ideer til blomsterfaglige produkt.

Vurdering av eget arbeid: Jeg ble egentlig veldig fornøyd med kransene jeg laget. det var første gang jeg laget dem på egenhånd, siden vi hadde dette i jor også på design og handverk men da gjøre lærerene mest av den. nå måtte vi starte fra bånd av og vi måtte også pynte den lik den ble fin. Jeg finn fine kontraster og plaseringer på materialene jeg pyntet med. Så jeg ble stolt og fornøyd med resultatet jeg fikk til slutt.  


OPPDRAG! 

På fredag hadde vi et oppdrag for en på skolen som skulle ha et selskap i kantina på lørdagen. Da fikk vi i oppgave å lage neoen dekorasjoner som skulle stå på bordene.  alle i klassen enten to og sto eller en og en fikk væer med å lage. Jeg laget en egen siden det var flere til overs. 
Blomstene var det "kunden" som skulle ha, vi skulle gjøre dem kreative og prøve får dem mest mulig runde. Alle trengte ikke være like hun sa at de kunne godt være forsjellige så da ble det slikt. 



Vi måtte minst ha tre roser hver i dekorasjonene, alt det andre kunne vi brke slik vi selv ville. Noen av grønn materialene var ting som sto på kjøla fra før så det var bare bruke fantasien og gjøre det du selv ville, det var ingen regel over hvordan ting skulle være så slipp fantasien så kommer det av seg selv. 


Det vi måtte passe på var at den var tett og fin å se på. Det grønne skulle gå litt utover i dekorasjonen slik den ble større, og det skulle peke ned over slik du ikke ser skåla like godt å da trenger du heller ikke bruke så mye små pirk med at oasisen ikke skal vise når den er ferdig. 

Rebekka

1 kommentar:

  1. Nydelige kranser og dekorasjon. Flotte bilder:)) Kjempeflinke

    SvarSlett