Hodepynt

mandag 5. mars 2012

Sørge og minnehøytideligheter

Disse to ukene skal vi jobbe med å lage bårebukett, båredekorasjon, krans, hjerte, kors, pute og kistedekor.
Mandag, torsadg og ferdag denne uken som var har vi jobbet med bårebukett, båredekorasjon, da har vi trent oss nøye på det slik når vi var fornøyde skulle vi ta dem inn til vurdering.

Først begynte jeg lage til bårebukett, denne trenet jeg på et par ganger før jeg laget den endelige som jeg ville ha karekter på.



Materialer: 
- løvemunn
- gåsunger
- nellik
- ranunkel
- sypress
- eucalypthus 
- pistasje 
.......................................................................................................................
BÅREBUKETT 
vurdering 

Når jeg jobbet med den jeg skulle ha som innleverng passet jeg nøye på at jeg så på punktene ned over på arket slik at jeg fikk med meg alt som skulle være med. Denne gang brukte jer farkene orange og kontrasten med det brukte jeg en mer lilla/vin rød farge. Men for å få en kvass kontrast i det brukte jeg to veldig gul/orange ranunkler som skulle friske det enda mer opp. Formen er dråpe formet og har en fin og klar form. Overflaten er er spennende med fin plasering på blomster og gjentagelse i den. Jeg har passet på å plasere sorter med blomster litt obver alt slik det blir en klar helhet. Det er godt volum i den, det har jeg laget med å bruke pistasje greiner som gjør det blir høyde mellom blomstene. 
Arbeidet mitt er i en dekorativ stil det ser du på at det er mange sorter og ikke så nøyaktig på hvordan alt skal stå osv.. 



Materialer: 
- nellik
- ranunkel
- løvemunn
- voksblomst
- gåsunger
- pistasje
- sypress
- eucalypthus
.................................................................................................................
BÅREDEKORASJON 
vurdering

Her var det egentlig bare bruke evnene som vi allerede har øvd oss mye på når vi lager vanlig dekorasjoner bare vi skulle ha den i en kors form. Da måtte vi passe på at vi holdt den strenge kors formen slik vi kunne tydelig se hva det skulle være. Jge valgte rosafarger som jeg gjentok i hele dekorasjonen min. kontraster med lys - mørk, matt - glatt osv.. overflaten var  spraglitte og jeg passet på å ha volum i arbeidet slik at det ble luft og en mye finere helhet. Blomstene plaserte jeg slik at det var fint å se på fra alle kanter. Det skaper en fin overflat når den er fin fra alle kanter. Bårebekorasjonen min er i dekorativ stil som viser veldig godt. 



Materialer: 
- sypress
- nellik
- roser
- ranunkler
- gåsunger 
- voksblomst
- pistasje



Kompetansemål: (KOMMER)
- Kvalitetssikre bruk og oppbevaring av blomster og andre råvarer i egen produksjon.

Egenvurdering av produktene:
Båredekorasjon- til å være den førte jeg laget ble jeg veldig fornøyd med hvordan den så ut til slutt. Jeg fikk til kontraster og fine plaseringer på dem. Bredden og farger passet perfekt sammen i en rosa farge over hele. jeg ble veldig fornøyd og klarte følge alle målene ned over på arket slik at den skulle bli bra.

Bårebukett- denne jobbet vi mye mer på å hadde trent oss på mandagen slik vi var klar når vi skulle lage den til innlevering. Så denne hadde jeg jobbet litt med før, men alikevell synes jeg at det var en krevende oppgave siden du skal holde så godt fast å det er ikke så lett. Men den ble veldig bra til slutt når jeg hadde det endeligge resultatet som skulle vurderes. så alt i alt ble jeg super fornøyd med begge to!


Rebekka

1 kommentar: