Hodepynt

onsdag 25. januar 2012

Egen plan, 19-27 Januar

Disse ukene skulle vi velge hva man ville jobbe med, da bunne du lage bukett, dekorasjon, brudebukett osv.. dette skulle nøye planeleges og vi skulle skrive ned hva materialer som vi ville ha slik det ble kjøpt inn. Jeg valgte da å lage brudebukett i dråpeform, dekorativ.

Materialene jeg brukte:
- nellik
- roser
- hjerteranke
- orkide
-perler
-ståltråd
-svibel blomster
- troll hår (husker ikke helt hva det heter)

Skissetegning:




Prosessen min startet med at vi måtte planelegge hvordan den skal være. Jeg bestemte meg for å lage en lang brudebukett i dråpeform men stativ. Da måtte jeg ta en tykk ståltråd som jeg måtte forme i den formen jeg skulle lage den. Jeg valgte ha rosa stativ siden rosa var fargen i buketten også. Stativet laget jeg ganske langt siden jeg ville buketten skulle henge et stykke fra oveddelen på buketten. 


For å kunne starte å sette alt sammen måtte jeg stifte opp rosene og nellikene jeg skulle ha i buketten. Denne gang måtte jeg ha lange stilker slik at de rakk bor til bindepunktet alle sammen. Jeg startet med å plasere nellikene og rosene rundt slik det ble fint å se på, jeg hadde noen små lilla roser som jeg også hadde i som jeg satte på plass etter det andre i en linje nedover i buketten. 
Jeg måtte hele tiden passe på at alle stilkene går inn til bindepunktet slik at det står fint på plass. 


Når alt var ferdig oppe var det å knytte den og begynne sette henget på. da limet eller festet jeg det i stativet. For å få en fin helhet gjentok jeg en rose lenger nede i buketten slik at det ble avsant og gjentagelse i arbeidet. Jeg festet også på tre orkideer, to oppe i selve buketten og en lenger nede i henget slik den også ble gjentatt lenger nede. Jeg passet på å dra rosa fargen med meg nedover slik det ble en helhetlig bukett. Fargedominans hadde jeg me av, som rosa-grønn, rosa-hvitt osv. dette gjentok jeg i hele buketten. Linjene passet jeg på å gjøre slik at ikke alt hang ned men at det ble lagt over som en kontrast. 


Egenvurdering av arbeidet:
Jeg ble veldig fornøyd med resultatet, det var en lang prosess å få til med mye små pottel og testing. Men når det endelige arbeidet sto igjen var jeg fornøyd med slik alt har blitt plasert og satt sammen. Jeg klarte gjenta og få en fin form på hele buketten. Passet på at jeg fikk en fin bue på den slik den blir fin å holde sammen med kjolen. Jeg lærte nye måter å sette en brudebukett på og jeg syntes jeg fikk det bra til for første gang. 

Kompetansemål:
- Kvalitetsikre bruk og oppbevaring av blomster og andere råvarer.
- Dokumentere og vurdere eget arbeid. 


Rebekka


1 kommentar: