Hodepynt

tirsdag 24. januar 2012

Halvårsvurdering

Rett før karekterene våre skulle settes vare det en oppgave igjen på å lage enten en formal eller dekorativ bukett og en dekorasjon. Vi fikk velge helt selv om det skulle være formal eller dekorativ, men vi måtte lage både bukett og dekorasjon. Jeg valgte å lage en formal bukett. Denne planela jeg med skissetegninger og hvordan jeg skulle gjøre det før jeg startet prosessen. 

Skissetegning:



Materialene jeg brukte for å lage buketten: 
- flexi gress
- garmini
- araberstjerne
- aspedistra


Bilder av den formale buketten min. 


Når man lager en formal bukett skal stilkene være helt beine oppi vasen, da står den mye finere. Du skal ha lite sorter blomster og ikke masse farger. Passe på hvor du plaserer dem slik det blir godt å se på. 


Jeg startet med åprøve meg litt frem i materialer, jeg hadde egentlig valgt å lage en annen form for formal bukett som jeg hadde skisset men jeg valgte å kage en annen fordi jeg synes den ikke var så fomal og fin når jeg prøvde lage den. Det ble litt forandringer uder veis mens jeg laget av denne tegningen også men jeg kom frem til et ferdig produkt til slutt. Få soerter og variert avstand mellom blomstene. tilslutt krøllet jeg et blad rundt slik at det skulle bli en annen kontrast i det. 


Dekorativ Dekorasjon: 
Denne valgte jeg å lage på sparket av det jeg så i utstillingen av blomster. Her var det bare å slippe fantasien løs på hva jeg selv ville gjøre å lage. 



Jeg startet med å finne meg en skål som jeg synes passet fint til en avlangt dekorasjon. Deretter var det bare å begunne sette inn det grønne og så fylle på med blomster som skulle skape liv og farge i dekorasjonen. Jeg brukte ikke mange farger men passet på at jeg gjentok dem i hele dekorasjonen skil det ble en fil helhet i arbeidet.
Passet på at jeg brukte fantasien og gjorde det litt mer spennende en å bare putte inn blader og blomster men at jeg gjerne krøllet dem eller annet.


Materialene jeg brukte:
- nellik
- roser
- galax blader
- Voksblomst
- Lærbregne
- Lisianthus
- sypress


Kompetansemål:
- Lage og bruke arbeidstegninger
- Planlegge, gjennomføre og vurdere

Egenvurdering:
Jeg synes egentlig det var den formale som var den mest krevende som jeg holdt på å tok opp å sammen hele tiden for å finne ut hvordan jeg skulle ha den og det var ikke like lett å få alt til å stå der det skulle. Men når jeg var ferdig helt til slutt synes jeg den ble helt grei kunne fått den bedre men ble fin til å være så lenge si jeg hadde laget noe i formalt. Den dekorative dekorasjonen min ble jeg ganske fornøyd med, der fikk jeg til farger og former som passet sammen og gjorde den spennende. Jeg fikk til den oale formen som slulle stoppe i en spiss i begge ender, jeg passet på å dra fargene helt ut slik det var en helhet i det jeg laget. 

Rebekka 

1 kommentar: